Norge under terrorhot

Omkring elva-tiden igår förmiddags läste jag nyheten som alla vi här uppe pratar om nu - Norge är terrorhotat. En oerhört olustig känsla smög sig över. Det diskuterades fram och tillbaka om huruvida vi är ju i alla fall trygga här på ön och hur Nordkap är det troligaste målet i Finnmark.
På jobbet fick vi instruktioner att rapportera beteenden utanför det normala, övergivna väskor och så vidare. Det var det hela. Ingen plan ifall något skulle hända.
Vi som arbetar där är nästan alla i tjugoårsåldern, en del studenter, andra tidigare arbetslösa. Vi är ett gäng professionella amatörer som håller skeppet flytande. Vi har alla haft tanken att det vore fint att åka till Norge över sommaren för att tjäna pengar.
Igår fick vi alltså veta att vår arbetsplats och många arbetares hem är en inte helt otroligt mål för ett terrorattentat.
Offentliga platser såsom flygplatser och tågstationer hårdbevakas. Det kungliga slottet i Oslo har stängts för besökare. USA gick idag ut i media och konstaterade att hotet mot Norge är trovärdigt.
Hotet mot Norge, och min arbetsplats som imorgon slår besökarrekord för säsongen, är högst verkligt.
 
 
#1 - - Michaela:

Tänker på dig här hemma! Håller alla tummar och VET att det kommer bli bra, men förstår er oro. Massa kramar <3

Svar: Tack Michaela <3 Ja, det kommer säkert att gå fint, men ändå läskigt.Massa tillbaka-kramar!!
atsimones.blogg.se

#2 - - Mamma:

Jag är med dig och tänker på er alla som finns där. Alltid obehagligt när sådana här nyheter når ut till världen. En vecka kvar och jag hoppas av hela mitt hjärta att vi kan sitta och prata om sommaren tillsammans.

Kram älskar dig

Svar: Stor kram till dig, mamma!
atsimones.blogg.se

#3 - - Pappa:

Tänker på dig, allt kommer att gå bra saknar dig Pappa.

Svar: Tack pappa. Det är jag säker på att det gör. Kram!
atsimones.blogg.se

#4 - - Pappa:

Osså kram oxå förstås.

Upp