En lista om böcker

Källa
 

 

Snabbläsare eller långsamläsare?
Långsamläsare. Att läsa ska vara något jag vill, inte något jag måste.

 

Tegelstenar eller tunnisar?
Nu senast köpte jag en bok baserat på bokens tjocklek. 600 sidor. Kanske underskattar jag tunnisar. De kan ju också innehålla en bra historia!

 

Bibliotek eller bokhandel?
Bokhandel. Jag tycker om att äga böcker.

 

Ljudbok eller e-bok?
Förmodligen ljudbok, men använder ingetdera.

 

Inbunden eller pocket?
Eftersom jag ofta är på resande fot köper jag helst böcker i pocketformat.

 

Vampyrer eller spöken?
Vampyrer.

 

En i taget eller slalomläsning?
En i taget. Såklart!

 

Nytt eller gammalt?
Skulle vilja vara mer av en klassikerläsare, men mest blir det nog hyfsat nytt.

 

Bokmärke eller hundöra?
I nödfall hundöra. I annat fall bokmärke. Boken ska ju hålla sig i gott skick!

 

Snacks eller godis?
Räknas te? Jag tuggar helst inte när jag läser.

 

Biografier eller memoarer?
Har inte läst något av dem, men fömodligen memoarer.

 

Skräck eller chicklit?
Inte chicklit! Så inte min grej.

 

Soffan eller sängen?
Beror på tiden. Om kvällen läser jag såklart i sängen. Annars i soffan.

 

Inne eller ute?
Inne.

 

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Originalspråk, om möjligt.

 

Poesi eller prosa?
Prosa.

 

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Jag tror inte att förmåga sitter i könet.

 

Boken eller filmen?
Boken, sen filmen!

 

Kokbok eller Bakbok?
Helst av allt båda, men jag lagar mat oftare än jag bakar, så kokbok.

 

Kärlek eller spänning?
Spänning

 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Samhällets olycksbarn av Victor Hugo. Mitt femtonåriga jag spenderade sommarlovet på sovrummet med näsan i boken.

 

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Det skulle väl kanske vara Dracula. Jag har läst om den och har ambitionen att läsa den. Jag har i princip läst den utan att läsa den när jag läste kursen i vampyrfiktion.

 

Jobbigaste bok jag läst:
Tusen strålande solar av Khaled Houssini.

 

Bästa barnboksförfattaren:
Jag fullkomligt ÄLSKADE Harry Potter-serien när böckerna släpptes i Sverige, så jag måste svara J.K. Rowling.

 

Bok som berört mig mest:
Haruki Murakamis Norwegian Wood.

 

Listan funnen hos Jennifer

Listigt | böcker | |
#1 - - Mamma:

" Samhället olyckbarn" det är bok som heter duga. Jag älskar författaren Viktor Hugo, böckerna är väldigt gripande och man vill bara veta mera vad som händer md dessa människor som han skriver om. Jag tror att han har fått höa av sina föräldrar sm barn hur människor levde i slutet av 1700 - talet och börjanav 1800 - talet.

Upp