30 dagar och en lista - dag 5

Dag 5: Det här hade varit najs att äta idag
 
Jag brukade vara en person som tyckte om det mesta och inte var rädd för att prova saker. På min topp 4 "konstigaste saker att ha smakat" ligger snigel, kycklinghjärta, bläckfisk med tentakel och grisfett. Numera har jag tagit avstånd från kött. Inte så att jag är vegetarian, men jag äter i stort sett aldrig kött hemma. Den främsta anledningen till att jag har minskat min köttkonsumtion är att jag anser det vara omoraliskt av människan att föda upp djur i fruktansvärda miljöer för att själv ha djurets döda kropp på matbordet. Det rimmar liksom illa med den fredfulla värld som jag önskar fanns. Att inte låta djuren leva värdiga liv är i mitt tycke vedervärdigt. Produktionen är alltså mitt största problem med kött. Äter jag kött (vilket jag aldrig gör ensam) köper jag ekologiskt eller vilt. Eller fisk. Gärna nyckelhålsmärkt fisk fångad i havet.
Det finns ett ord för sådana som jag. Vi som gärna äter vegetariskt men av olika skäl inte kan kalla oss vegetarianer. Flexitarian. Varför jag väljer att stanna på flexitarianstadiet beror på att min kärlek bor i Spanien a.k.a. Köttlandet. Landet där kött är lika självklart som allt annat. Dessutom bor han hemma. Att inte äta kött skulle därmed skapa tusen problem. Att nästan inte äta kött men vara flexibel när sitationen kräver det är min filosofi.
 
Hursomhelst, åter till temat. Med det här i åtanke hade jag gärna ätit en vegetarisk burgare. Det verkar så spännande. En burgare, fast vegetarisk. I bröd. Vegetarisk snabbmat. Tanken är svindlande. Helst i ett grovt bröd. Vitt bröd gör ont i magen.
 
Bilder från Pinterest
Listigt | mat, vegetariskt | |
#1 - - Daddy K:

En grillning på Dalvägen är ju inte heller att förakta, eller hur ;)

Svar: Nej, såklart :)
At Simone's

Upp