Lucka 11: En bild på en person du saknat i år

 
I år har jag saknat mer än vanligt. I vanliga fall brukar jag vara himla uppe i mitt, men i år jag har ägnat mer tid att tänk på alla dem som jag faktiskt tycker mycket om, men sällan träffar. Jag har tagit mig i kragen och gjort mitt bästa för att träffas på riktigt. En person av alla dessa, som jag har saknat extra mycket, är min farmor. Hon heter Ulla och bor i Piteå i Norrbotten, så vi träffas inte så ofta längre pga av de 100 milen mellan oss. Tidigare bodde min syster i samma stad, så då sågs vi lite oftare, men nu har hon (min syster) flyttat till Stockholm. Sen är det inte heller så lätt att resa till Norrland när en är så upptagen med sig själv, studier, resor och jobb.
 
I september åkte jag och min pappa dit i några dagar för att säga hej innan jag åkte iväg på nya äventyr. Det kan ni läsa om här. Min farmor är en kunnig dam. Hon har lärt mig sticka, brodera och göra pitepalt. Hon börjar bli äldre, som ju människor blir. I januari fyller hon hela 80 år. När jag är hem-hemma brukar vi alltid prata på telefonen och ibland berättar hon om sina ungdomsår när hon bodde i Småland. Hon gillar kaffe, men inte grusvägar på landet. När jag växte upp fanns det alltid hembakt fika hemma hos farmor och farfar. Farmor Ulla är en sådan där tant som propsar på att alla framdukade kakor ska ätas upp. Fikat är dagens viktigaste mål ungefär. Mest av allt gillar jag hennes non-stopkakor och pannkakor med hjortronsylt ♥
 
Julkalendern är ett projekt av Emily Dahl. Hennes lucka finnas här.
 
Translation:
'A person I've missed'. I have missed my grandmother Ulla. I don't see her that often anymore, partly because of the distance of 1.000 kilometers, but also because I am so busy nowadays. She is one of those grandmothers who feeds you lots of cookies, and often! She makes the best m&m cookies and pancakes with cloudberry jam. When I was a child, she taught me how to knit and how to make 'pitepalt' (a typical Swedish dish from the north). She is a sweet old lady, my grandmother.
 
#1 - - lovisa:

vilken superfin beskrivning av din farmor. hoppas hon får möjlighet att läsa den, gissar på hjärtsnörp. åh <3

Svar: Men åh, tack snälla du! <3
atsimones.blogg.se

Upp