Dadelchokladbollar

Efter att i månader läst om dadelchokladbollar beslöt jag mig för att prova, jag också. Vanligast är att de görs utan socker och sötningsmedel, som man kan vilja undvika av olika anledningar. Det finns säkert tusen varianter på dessa små bollar. Så här gjorde jag.
 
För ungefär 15 bollar behöver du cirka:
♦ 8-10 dadlar (jag köpte lösvikt)
♦ 2 msk starkt kaffe
♦ 1 tsk vaniljsocker (fick ersätta vaniljpulver)
♦ 2 msk kakao
♦ 1 ½ dl havregryn
♦ 1 dl solrosfrön och grovhackade mandlar
♦ en nypa flingsalt
♦ ½ dl kokosflingor att rulla bollarna i
 
Gör så här:
Skölj och kärna ur dadlarna. Skär dem i mindre bitar och ha i en bunke. I med kaffet och mixa till en slät smet. I med resten av ingredienserna (utom kokosen!) och mixa slätt. Det är helt okej om det finns kvar bitar av mandel och solrosfrön. Det ger bollarna lite krispig karaktär. När du är nöjd med konsistensen öser du kokosflingorna på en tallrik och börjar rulla smeten till små bollar som rullas runt i kokosen. Ställ bollarna på ett kallt ställe, förslagsvis kyl, frys eller balkongen om vinterhalvåret, i någon timme. Klart!
 

Avnjutes bäst med te eller kaffe och sällskap.
 
Matprat | bakning, dadelchokladboll | |
#1 - - MATILDA:

gott!

Svar: Smakar nästan som vanliga chokladbollar :)
At Simone's

#2 - - emma:

Hej!
Har läst din blogg ett tag nu utan att kommentera, men det gör jag nu :)
sjukt bra blogg hurru! :D


Svar: Men åh, vad glad jag blir! Tack snälla!
At Simone's

#3 - - Christine&Paris:

Vad gott! Jag minns att jag brukade göra chokladbollar när jag var liten. Det är ju så gott att göra. jag funderar faktiskt på att baka det till min snälla granne som hjälpte mig när jag blev utelåst. Då behöver man ju inte ugn!

Svar: Ja! Gör chokladbollar! Ett riktigt underskattat bakverk som är alldeles perfekt i sin enkelhet. Hoppas att du har fått upp dörren nu :)
At Simone's

#4 - - mamma:

MMMM, de verkar vara otroligt goda. Kanske att du hinner göra sådana snart här hemma. Kram mamma

Svar: Det kanske vi kan ordna!
At Simone's

#5 - - Johannas Retro:

Har ockå ett recept på det hemma, dock med banan, men ska nog ta och testa ditt recept också någon dag! :)

Svar: Banan låter spännande! Berätta gärna hur det gick! :)
At Simone's

#6 - - Sofie:

Åh så gott det lät! Ska absolut testa :)

Svar: Kul, gör det! Det smakar nästan nästan som en vanlig chokladboll, fast lite bättre :)
At Simone's

#7 - - Johanna:

Åh så gott det låter! Får ta och testa dessa! Kram

Svar: Det tycker jag absolut du ska göra :)
At Simone's

#8 - - Emilia - Mitt liv i Sydney:

Tack för din fina kommentar på min blogg :) Tack detsamma måste jag säga. Jag har dessutom letat efter ett bra recept på "nyttiga" chokladbollar och det här såg väldigt smarrigt ut. Måste testa snart! :D Kram

Svar: Tack snälla du! Ja, prova! Dock finns risken att de försvinner i ett svep :)
atsimones.blogg.se

Upp