Det gångna året

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? 

 

Jag vågade ta en chansning och jobbade i Norge under två månader i somras. Förfärligt boende, en diet av snabbnudlar och bröd med mjukost men fantastiska människor gjode det till den mest minnesvärda upplevelsen 2013.

 

 
 

Genomdrev du någon stor förändring?

Flytt från kollektiv till eget boende var en stor men underbar förändring.

 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 

Nej. Kanske har inte den biologiska klockan börjat ticka ännu.

 

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? 

Den 12 augusti. Dagen som jag lämnade Nordkap. Som jag hade längtat efter den dagen! Och 5 dagar senare hoppade jag på planet mot Malaga och min chico.

 

 
 

Dog någon som stod dig nära? 

Tack och lov inte!

 

Vilka länder besökte du? 

Norge, Spanien och Småland!

 

Bästa köpet? 

Har du hört talas om min ukulele? Räddade min sommar! Bästa köpet i mitt liv!

 

 

Gjorde någonting dig riktigt glad? 

Ja. Alla gånger jag har träffat min chico på en flygplats. Den lyckan!

 

Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014? 

Mer tid för mig själv. 2013 Började helt galet. Två extrajobb, heltidsstudier och en halvtidskurs i vampysfiktion och styrelseposten i universitetskören var helt enkelt för mycket. Nu har jag ett jobb och pluggar heltid.

 

Vad önskar du att du gjort mer? 

Spenderat mer tid i Spanien.

 

Vad önskar du att du gjort mindre? 

Gjort saker för andra än mig själv alldeles för ofta.

 

Favoritprogram på TV?

Min tv köpte jag i september. Har med andra ord inte haft tv särskilt länge. Tv är egentligen inte min kopp te, men ibland, som igår, visades en dokumentär om pingviner och sedan en om hbtq-personer runt om i världen. Kunskaps-tv är min bästa tv!

 

Bästa boken du läste i år? 

Haruki Murakamis Norwegian Wood. Har inte läst klart den ännu, men den vinner lätt över 50 Shades of Grey (som förövrigt kan vara det sämsta jag har läst).

 

Största musikaliska upptäckten? 

Kanske Passenger eller The Lumineers.

 

Vad var din största framgång på jobbet med plugget 2013? 

Självdisciplinen under slutet av vårterminen. Bollandet med två kurser och en B-uppsats och godkänt i allt gav ett lättare bröst. Förhoppningsvis har jag samma flyt med C-uppsatsen!

 

Din största framgång på det privata planet?

Att övervinna avståndet mellan mig och min chico efter fem månader isär känns som en ganska fin prestation.

 

Största misstaget? 

Att låta oviktiga saker ta över ens liv.

 

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 

Gladare! Massa nya erfarenheter och närmare en examen och ett riktigt liv!

 

Vad spenderade du mest pengar på?

Hyra och flygbiljetter.

 

Något du önskade dig och fick? 

En kalasfin turkos symaskin!

 

Något du önskade dig och inte fick? 

Mer tid, men det är svårt att trolla fram.

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2013? 

Hade min bästa födelsedag någonsin. Min chico firade med mig för första gången och överraskade mig med paket i sängen. Så himla fint! Kalas hade jag också. Supergulligt folk kom hem till mig och födelsedagsfikade!

 

 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 

Svårt att säga. Tycker inte att det gynnar en själv att leva i det förgångna ändå.

 

Vad fick dig att må bra? 

Att klara personliga utmaningar, som studierna och en sommar i Norge.

 

 

Vem saknade du? 

 Min chiquito, såklart. Och min syster Gabrielle. När hemlängtan infann sig åkte jag hem.
 

De bästa nya människorna du träffade? 

Alla härliga finingar i Norge. Men den bästa måste vara Stella, min fantastiska roomie i Norge! Den bästa roomien en människa kan ha!

 

Mest stolt över? 

Mina prestationer. Det går om man vill.

 

Högsta önskan just nu? 

Att bli klar med plugget innan jul så att jag kan njuta av ledigheten hemma i Sörmland med familj, vänner och min chico!

 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Dokumentera i form av fotografering, vilket är stort intresse, men också att lägga tid på mig själv. Pyssla mer, sy mer, läs mer, laga god mat, spela mer ukulele... Sånt jag mår bra av.

Ur hjärtat | livet, vardag, äventyr | |
Upp